ترفندهای خانه داری 100% کاربردی

ترفندهای خانه داری و نکات خانه داری : قطعا همه شما تا حدودی در مورد نکات و جزییات ریز و درشت نظافت منزل می دانید، اما اگر می‌خواهید در نظافت منزل حرفه‌ای‌تر باشید، بهتر است با این مقاله که نکات نظافت منزل را بررسی می کند همراه باشید.

خانه داری یک کار آسان و بسیار شیرین است. در این پست از 70 کالا خواهید آموخت که چگونه تخم مرغ ها را بدون شکستگی آبپز کنید و یا چگونه از تندی دستانتان بعد از برش زدن فلفل ها جلوگیری کنید و …

ترفندهای خانه داری کاربردی و خلاقانه

نکات نظافتی :

 ترفندهای خانه داری
ترفندهای خانه داری

۱. چگونه لوستر خانه را تمیز کنیم؟

لامپ‌ها یا لوسترها بخش مهمی از طراحی خانه هستند که نور را تأمین می‌کنند و خانه را زیبا می‌کنند؛ اما لوسترها به دلیل گرد و غبار موجود در هوا به سرعت کثیف می‌شوند و ظاهر اولیه خود را از دست می‌دهند.

همیشه لازم نیست که برای تمیز کردن لوستر و جدا کردن قطعات آن زحمت بکشید، اما می‌توان با کمک راه حل‌های زیر، لوستر را بدون جدا کردن قطعات برقی کرد.

• لوستر را با الکل تمیز کنید
• لوستر را با آب ولرم و سرکه تمیز کنید
• لوستر را با لیموترش تمیز کنید
• از دستکش نخی استفاده کنید
• تمیز کردن سریع لوستر با یک پارچه مرطوب

۲. نکاتی برای نگهداری از خانه و نظافت کف زمین

کف ها بخش کاملی از طراحی خانه هستند، اگر بتوانید آنها را زیبا نگه دارید، خانه‌ای جذاب و بصری بدون نیاز به تغییرات یا سرمایه گذاری زیاد خواهید داشت.

برای براق نگه داشتن کف، باید بدانید که کفپوش شما چیست: چوب، گرانیت، کاشی و سرامیک و موارد مشابه.

نحوه محافظت از کفپوش به مواد کف بستگی دارد. برای تمیزکردن کف اتاق های سرامیکی و موزاییک و پارکت و مسطح از ” تی جادویی 360 درجه ” استفاده کنید.

۳. نکاتی برای تمیز کردن کاشی و سرامیک برای خانه

ترفندهای خانه داری
ترفندهای خانه داری

تمیز کاری کاشی و سرامیک یکی از اساسی‌ترین بخش های خانه داری است که می‌توانید با آن ظاهر سرویس بهداشتی و حمام خود را تجدید کنید که برای این کار کافی است فضای بین کاشی‌ها را با کمی دوغاب و دستمال پر کنید تا کاشی و سرامیک را تمیز کرده و به فضا ظاهری تمیز و زیبا ببخشید.

۴. نکاتی برای نظافت خانه و نظافت دیوارها

کم کم به فصل برداشتن پرده‌ها و تابش نور صبح به دیوار خانه نزدیک می‌شویم. طبیعتاً دیدن یک دیوار لکه دار و دوده‌ای صبح بهاری شما را خراب می‌کند، بنابراین اکنون بهترین زمان برای فکر کردن به لکه‌های روی دیوار است.

تمیز کردن دیوارها آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست، اما تکنیک‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را به خوبی به خاطر بسپارید.

قبل از شروع هر کاری در نظر داشته باشید که برای نظافت دیوار به مقداری حوله تمیز نیاز دارید زیرا قطعاً نمی‌خواهید اثر حوله را بعد از اتمام کار روی دیوار پاک کنید.

نکته دوم این است که باید نوع لکه‌های روی دیوار را بدانید. لکه‌های مختلف روی دیوار به روش‌های مختلف پاک می‌شوند.

۵. چگونه کاغذ دیواری خانه را تمیز کنیم؟

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن کاغذ دیواری وجود دارد، برای جلوگیری از لکه شدن کاغذ دیواری باید هر چه زودتر لکه‌ها را از روی کاغذ دیواری پاک کنید.

گرد و غبار و کثیفی را در اسرع وقت از روی کاغذ دیواری پاک کنید زیرا کاغذ دیواری را لکه دار می‌کند و به تدریج از درخشندگی و درخشندگی آن کاسته می‌شود، توصیه می‌شود سطح کاغذ دیواری را از پایین به بالا تمیز کنید.

برای شستشوی راحت‌تر می‌توانید از کاغذ دیواری نازک با آب گرم و بدون مواد شوینده و برای کاغذ دیواری ضخیم‌تر از محلول آب گرم و صابون ملایم استفاده کنید.

ترفندهای خانه داری تمیز کردن شیشه
ترفندهای خانه داری

۶. نکات و روش‌های تمیز کردن شیشه

پنجره‌های کثیف ظاهر خانه شما را خراب کنند. نباید اجازه داد گرد و غبار روی پنجره‌ها بنشیند.

برای تمیز کردن شیشه‌ها و پنجره‌ها بهتر است از شیشه پاک کن استفاده کنید. بازار پر است از انواع و اقسام مواد شوینده که بسیار معروف هستند و نتایج عالی دارند، اما شما می‌توانید مانند موارد زیر گزینه تهیه در منزل را انتخاب کنید که در زیر آورده شده است:

• محلول صابون
• سرکه سفید
• الکل ضد عفونی کننده
• لیمو
• نشاسته ذرت


۷. نکات نگهداری از خانه در مورد براقی بیشتر وسایل چوبی

استفاده از مبلمان چوبی کلاسیک و سنتی در طراحی داخلی خانه طرفدارانی دارد و وسایل چوبی کلاسیک جلوه خاصی به خانه می‌دهند.

برای رنگ آمیزی می توان از واکس مایع کفش یا مداد همرنگ دستگاه استفاده کنید، وسایل چوبی را از نور مستقیم خورشید محافظت کنید، زیرا نور خورشید چوب را خشک می‌کند.

ترفندهای خانه داری
ترفندهای خانه داری

۸. نکات نظافت خانگی برای تمیز کردن کابینت‌های چوبی

اگر کابینت شما چوبی است بهتر است از نزدیک به آن نگاه کنید، لکه‌های ریز روغن و چربی که روی آن جمع شده را بیشتر بشناسید و سریعتر آن را تمیز کنید، برای این کار کافی است از مخلوط روغن نباتی با جوش شیرین استفاده کنید؛ و با یک مسواک قدیمی شروع به تمیز کردن کابینت‌ها کنید؛

ترفند های خانه داری

9. از بین بردن بوی بد پیاز بر روی کارد،رنده و غذاساز

برای از بین بردن بوی بد پیاز از روی کارد، کافی است بعد از برش دادن پیاز ها، یک هویج را بر داشته و حلقه حلقه کنید، سپس کارد خود را تمیز با آب بشویید تا از بوی بد آن خلاص شوید.

همچنین برای تمیز کردن رنده و غذاساز نیز به همین ترتیب هویچ را رنده کنید و سپس با آب کاملا بشویید.

ترفند خانه داری
ترفند خانه داری

10. تمیز کردن ظروف مسی با استفاده از لیمو ترش و جوش شیرین

برای تمیز کردن ظروف مسی، کافی است لیمو ترش را با جوش شیرین ترکیب کرده تا یک ماده خمیری شکل ساخته شود، سپس این ماده خمیری شکل را بر روی ظروف مسی قرار داده و حدود نیم ساعت بگذارید باقی بماند. بعد از گذر زمان با یک دستمال مرطوب آن را تمیز کنید.


11. رهایی از بوی فلفل تند

برای خیلی از شما پیش آمده که بعد از ریز کردن فلفل تند، دستان شما بوی فلفل گرفته است، کافی است برای رهایی از این بو قبل از ریز کردن فلفل ها، دستانتان را با روغن چرب کنید و بعد فلفل ها را ریز کنید، دیگر دست هایتان بوی فلفل نخواهد گرفت.

12. پختن حبوبات با زمان کمتر

کافی است برای پختن حبوبات در زمان کم، حبوبات را داخل ظرف ریخته و آن را با آب جوشیده شده بپزید. مدت زمان پخت حبوباتتان به نصف زمان می رسد و مقدار نفخ حبوباتتان هم کم می شود.

ترفند خانه داری
ترفندهای خانه داری

13. جوشاندن تخم مرغ آب پز بدون شکستگی

تخم مرغ ها را درون یک پلاستیک فریزر قرار دهید و بعد درون آب قرار دهید، همچنین درون آبی که تخم مرغ ها را درون آن قرار داده اید هم یک قاشق چای خوری نمک بریزید تا دیگر تخم مرغ هایتان نشکند.

14. تمیز کردن کنترل تلویزیون

کافی است یک پنبه را کمی به پودر ماشین و آب آغشته کنید، سپس لابه لای کلید های کنترل را بگیرید و کامل تمیز کنید. تمیز بودن کنترل تلویزیون نشانه شخصیت شماست.

15. تمیز کردن یقه لباس

خیلی از آلودگی ها مثل عرق و گرد و غبار باعث کثیفی دور یقه می شود، کافی است کمی شامپو را برداشته و به دور یقه بکشید و کمی که گذشت، آن را به درون ماشین لباسشویی بیندازید.

16. لکه فرش و روفرشی

اگر فرشتان در اثر ریختن موادی که پاک کردنشان سخت است کثیف شد کافی است کمی ماست را روی لکه فرش ریخته و بگذارید چند دقیقه باقی بماند، سپس ماست را با قاشق از روی فرش جمع کرده و با یک دستمال مرطوب، محتویات باقی مانده و آلودگی را به راحتی پاک کنید.

ترفندهای خانه داری جدید

بهترین بوگیر یخچال

اگر دوست دارید یخچالتان بود بدی نگیرد، بهترین بوگیر قند سوخته است. در زمان مسافرت که از یخچال استفاده به خصوصی نمی کنید و یا در زمانی که از مواد غذایی بو دار استفاده می کنید بهترین انتخاب برای از بین بردن بوی بد یخچال قندی هست که کمی بر روی آتش گداخته شده است؛ پس دیگر نگران بوی یخچالت نباش!

همچنین می توانید از بوگیر یخچال موجود در فروشگاه سفارش دهید و استفاده کنید.

ترفند گرفتن تلخی بادمجون

یه کاسه بزرگ رو از آب پرکرده و بادمجونهای پوست کنده رو داخلش بذارید و حدود دو الی سه قاشق آبلیمو هم بهشون اضافه کنید و بذارید برای 10 دقیقه الی یک ربع بمونند. بادمجون هارو از آب بیرون بیارید، فشارشون بدید تا آب اضافیشون گرفته بشه🥣🍋

در صورتیکه بادمجون تخم‌های بزرگ و تیره رنگ داشت میتونید تخم هارو از گوشت جدا کنید،چون همین تخم های بزرگ و تیره عامل تلخی هستن🍆🥄

چند تا ترفند مهم

• قبل از ریختن گوجه داخل روغن یه کم نمک به روغن داغ اضافه کنید دیگه روغن نمیپاشه💛☀️*.*

 

• برای تمیز کردن ظرف مسی یا برنجی لیمو ترش تازه رو برش بزن روی لیمو هر بار نمک بزنن رو ظرف بمالن…عالی و تمیز براق میشه🌙🌿

 

• موقع شستن پرده ها چند تا هم قند بندازید پرده رو خیلی براق و تمیز میکنه🦢💜

 

• موقع پیاز خورد کردن یه کم آبلیمو روی چاقو بمالید چشم نمیسوزه🍊🌻

 

• اگه غذاتون بوی سوختن میداد پیاز بذارید بوش رو کامل از بین میبره🐾🌼

 

ترفند های خانه داری که در خانه تکانی به کار شما می آید.

عید نزدیک است و بسیاری از خانم ها از همین الان دست به کار شده و شروع به خانه تکانی عید کرده اند. خانه تکانی کردن یکی از کارهای سخت و دشواری است که اگر بدون برنامه ریزی و ترفند انجام شود، خانه شما فقط به صورت سطحی تمیز خواهد شد و در حقیقت شما خانه تکانی انجام نداده اید.

 

شما هم اگر هنوز دست به کار نشده اید تا خانه هایتان را خانه تکانی کنید، پیشنهاد می کنیم از همین الان شروع کنید. خانه تکانی را اگر پشت گوش بیندازید، در روز های آخر عید کار طاقت فرسایی خواهد بود.

در این قسمت از پست قصد داریم تعدادی از نکات خانه داری، در هنگام خانه تکانی را به شما آموزش دهیم که باعث می شود بتوانید جاهای مختلف خانه را بهتر و آسان تر از قبل تمیز کنید.

 

ترفند تمیز کردن انواع لکه

 

ترفند تمیز کردن انواع لکه

 

برطرف کردن لکه که از جای حشرات باقی می ماند.

شاید باورتان نشود ولی لکه هایی که از کشته شدن حشرات و یا جای خود حشرات بر روی پنجره ها مانده است، به راحتی می توانید با چای سرد پاک کنید

 


پاک کردن لکه مداد شعمی، لوازم آرایش و مداد رنگی

بهترین روش برای تمیز سازی این وسایل استفاده از روغن بچه و شیر پاککن است. کافی است پنبه را به روغن بچه یا شیر پاککن آغشته کنید و روی لکه ها بکشید.

 

پاک کردن درز های کاشی

درز های کاشی محلی بسیار آلوده برای جمع شدن آلودگی ها و باکتری ها هستند. تمیز سازی این درز ها با مواد شوینده باعث از بین رفتن مواد لای درز می شود. پس بیاید با استفاده از یک شمع شفاف لای درز ها را بکشید. علاوه بر اینکه شمع باعث ازبین رفتن آلودگی ها می شود، پارافین شمع نیز با قرار گرفتن در لای درزها، مانع از ورود آب و آلودگی می شود.

 

 

تمیز کردن شیشه های رسوب گرفته

شیشه هایی که به هر علتی رسوب و جرم روی آن ها را گرفته است، می توانید با مخلوط آب و سرکه غلیظ آن را پاک کنید و کاملا شستشو دهید

 

پاک کردن لکه های زنگ

لکه های زنگی که در پاسیو، ایوان ها و کف گاراژ ها وجود دارند، بسیار سخت پاک می شوند. برای از بین بردن این آلودگی ها شما نیاز به اسید قوی ندارید. کافی است از لیمو استفاده کنید. اسیدی که در لیمو وجود دارد باعث پاک شدن لکه های زنگ می شود. کافی است لیمو را قاچ کرده و آب ان را روی لکه های زنگ بریزید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد با دستمال آن را پاک کنید.

 

لکه بری از روی چوب و شیشه

برای از بین بردن لکه آب یا روغن روی چوب های گران قیمت و یا شیشه ها و مجسمه هایی که نمی توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید، از سشوار استفاده کنید. تعجب نکنید، کافی است سشوار را روی نقطه حرارت داغ بگذارید و با فاصله مناسب از جسم قرار دهید.

 

اگر احساس کردید لکه کاملا تمیز نشده است، پنبه را به کمی جوش شیرین آغشته کنید و روی لکه بکشید، سپس سشوار را روی ان قرار دهید.

 

پاک کردن لکه چسب، آدامس و…

مواد چسبناکی مثل چسب، آدامس و … ممکن است بر روی یک سری وسایل در اثر حواس پرتی یا شیطنت بچه بچسبد.

کافی است این وسایل را با یک تکه یخ پاک کنید تا به راحتی ماده چسبناک از جسم جدا شود.

 

لکه های روی مبل و پارچه

کافی است کمی محلول سرکه و آب غلیظ را در یک شیشه پاککن ریخته و روی لکه، اسپری کنید. بعد از آن اتو را روی لکه قرار ندهید و اتو را با فاصله کمی از لکه قرار دهید. بخار اتو به مدت ۳۰ ثانیه روی لکه مورد نظر قرار گرفته و لکه تان پاک خواهد شد

 

از بین بردن لکه قهوه

برای از بین بردن این لکه ها می توانید وایتکس را با کمی آب ترکیب کرده و با یک اسکاج روی آن بکشید. فقط دقت کنید که وایتکس شما غلیظ نباشد تا رنگ پارچه شما از بین نرود.

اگر فرش یا پارچه شما حساس است، از آب و سرکه رقیق شده هم می توانید استفاده کنید.

 

تمیز کردن لکه قهوه از روی فرش

 

امیدواریم در نزدیک خانه تکانی نکات این مقاله برای شما سودمند بوده و با استفاده از این نکات یک خانه تکانی بهتر و سریع تر، بدون استفاده از شوینده های مصنوعی داشته باشید.

 

برای مشاهده کالاهای خلاقانه و بسیار کاربردی خانه و آشپزخانه کلیک کنید.

امیدوارم این مقاله به شما کمک شایانی در یادگیری ترفند های خانه داری کرده باشد.


پر فروش ترین محصولات 70 کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 آیتم سبد خرید
حساب کاربری من